Kampanjplanering

När det är dags att köra en kampanj gäller det att man gjort en ordentlig kampanjplanering. Man dedikerar både resurser och budget under en kort period vilket gör att genomslagskraften kan bli större. Kampanjer kan vara utformade efter säsonger, högtider eller runt event, men också enligt en planerad aktivitetsplan.

Ofta går tankarna till större företag när man hör ordet kampanj, men även mindre lokala företag kan med fördel köra kundanpassade kampanjer på sin hemmamarknad. En bra kampanjplanering gör att man kan dra nytta av alla kanaler på bästa sätt, istället för att försöka sig på något impulsivt och ogenomtänkt -  vilka kan vara vanligt vid tidsbrist. Ta hjälp av oss så ska vi se till att kampanjen både blir bra planerad och att det är möjligt att mäta resultatet efter genomförd kampanj.

Kampanjplanering i digitala kanaler

När du fokuserar ordentligt på en kampanj är det möjligt att synas i det stora mediabruset. För produkter och tjänster är det oftast lanseringskampanjer och veckokampanjer, men ofta görs även varumärkeskampanjer där man är ute efter "branding" att exponera sitt varumärke. Oavsett vilken typ av kampanj som körs ska man dra nytta av de olika analoga och digitala kanalerna. Tidningar, reklamblad, Google, Facebook, Instagram, ja vad man än använder.

En analys av målgruppen är en annan del inom kampanjplanering, lär känna din målgrupp och på så vis ta beslut om var och hur budskapet skall visas. Ett budskap som berör ger garanterat en ökad försäljning.

När kampanjen är över ska resultatet analyseras, vad gick bra, vad kunde gått bättre? Något som gick helt fel? Ta med erfarenheten till kommande kampanjer så är det garanterat en högre chans att lyckas ännu bättre.

En bra planerad kampanj löper hela vägen från idé och strategi till genomförande och uppföljning. Tar du hjälp av vår byrå så lovar vi att dina framtida kampanjer ökar i resultat, men också att ni själva har en drivande partner inom marknadsföring som är drivande och pushar ert företag åt rätt håll.