Säljande hemsida & E-Handel

Hos oss är det självklart att bygga hemsidan och E-handeln korrekt optimerad så den laddas snabbt, att göra den responsiv och att lägga den på vår snabba hårdvara. Vi fyller de krav som finns för sökoptimering så att du som kund alltid kan vara säker på att grunden är rätt. Men vad är det egentligen som skapar en säljande hemsida? Jo att det når uppsatta mål och visar bra resultat. Vi anpassar alltid hemsidan efter varje företag vi hjälper och lägger stort fokus på att bygga just en säljande hemsida där man kan mäta resultatet.

Säljande hemsida = konverteringsoptimerad

För att mäta de uppsatta målen pratar man konvertering, att få användare att utföra den handling man vill att den ska göra. Till exempel att fylla i sin epostadress, ladda ner en fil, köpa en produkt eller hitta informationen snabbt. Alla hemsidor är unika och de flesta har egna mål, det gör att det inte finns en snabbguide eller facit till hur man gör. Ofta testar man sig fram. A/B tester gör man exempelvis när man vill prova två olika förändringar och mäta vilken som var effektivast.

Låt säga att du sätter ut en annons i tidningen, eller har digitalannonsering på nätet. Om kunderna tycker att annonsen ser intressant ut så klickar de sig in på din hemsida. Vad händer då om den har en dålig användarvänlighet och det inte finns något tänk alls på konvertering? Troligtvis kommer kunden att lämna hemsidan illa kvickt och börja Googla på andra företag med liknande tjänster.

Tänk dig själv, drar du kortet i första bästa webbshop eller bildar du någon uppfattning först på om den verkar seriös? När målet är att genomföra en betalning för en produkt i en E-handel så krävs ett stort förtroende från kunden. Här hjälper vi dig.

Vi erbjuder olika verktyg för att analysera data om din hemsida. Var kommer besökaren ifrån? vilka sidor är intressantast? varför stannar inte kunden? Vi låter datan tala.

Checklista för en säljande webbplats:

  • Relevans. Är innehållet på landningssidan relevant till ditt företag och sökningen som gjordes eller den annons besökaren klickade på? Förstår man vad sidan innehåller? Några sekunder med fel budskap gör att kunden är förlorad.
  • Förtroendeingivande. Besökarna vill se att ert företag är seriöst. Är ni det och har ni tidigare kunder som kan intyga det? Har ni några certifikat som kan intyga det?
  • Mervärde. Varför ska kunden handla hos er och ingen annan? Vad är unikt med ert erbjudande? Finns några mervärden man bör berätta om?
  • Användarvänlighet. Förstår man vad som ska göras på din hemsida? Var tydlig och krångla inte till budskapet. Raka bud!
  • Call To Action (CTA:er). Är det tydligt hur man kommer till avslut, att det blir affär? Hur enkelt är det att lämna ifrån sig sitt telefonnummer eller skicka ett meddelande?